
TeleSUR i Al Jazeera jako multimedialne 

kanały sprzeciwu wobec globalnej

dominacji

RADOSŁAW SAJNA

Wprowadzenie

Kiedy kończył się koszmar drugiej wojny światowej, Anglik 
Arthur Charles Clarke opisał przyszłość komunikacji za pomo-
cą satelitów umieszczonych na orbicie geostacjonarnej (nazwa-
nej później jego imieniem). W roku 1962 wystrzelono z przy-
lądka Canaveral na Florydzie pierwszego aktywnego satelitę 
„Telstar 1”. Wkrótce przeprowadzono pierwszą transmisję te-
lewizyjną z USA do Europy. Prasa tłumaczyła z zachwytem, 
że „granice dla komunikacji przestają istnieć”1. Najwyraźniej 
nie przewidywano jeszcze, że satelity będą za jakiś czas służyć 
także do transmisji danych w ramach systemu Global Positio-
ning System (GPS) oraz szybkiego Internetu, który likwiduje 
kolejne granice w komunikacji, choć nadal przesadą jest twier-
dzenie, że takowe przestały istnieć2. Niewątpliwie jednak sate-
lity miały (i mają) ogromny wpływ na procesy komunikacyjne                 
w skali globalnej, podobnie jak Internet, choć z pewnością nie 
jest to ostatni etap w rozwoju technologii komunikacyjnych3.

Joseph N. Pelton zauważył, że „komunikacja satelitarna zre-
definiowała nasz świat”, „zmieniając schematy, a nawet wiele 
spośród celów nowoczesnego społeczeństwa”; satelity „uczyni-
ły nasz świat globalnym, połączonym i współzależnym”, stając 
się „czynnikami zmian w skali światowej”4. Jednym z efektów 
tych zmian był rozwój telewizji satelitarnej, najpierw w kra-
jowej, a później w międzynarodowej skali, by dziś mówić już 
o skali globalnej. W roku 1980 rozpoczął nadawanie pierwszy 
na świecie 24-godzinny telewizyjny kanał informacyjny CNN 
(Cable News Network), założony przez Amerykanina Teda 
Turnera. Satelity pozwoliły mu zdobyć najpierw krajową pu-
bliczność, by po kilku latach osiągnąć pozycję najważniejszej 
światowej sieci informacyjnej, pokazującej „na żywo” najważ-
niejsze wydarzenia na świecie, współpracującej przy tym z po-
nad setką nadawców z różnych zakątków świata. Kiedy w roku 
1991 CNN relacjonował wydarzenia z wojny w Zatoce Perskiej, 415



mówiono o pierwszej wojnie pokazywanej w czasie rzeczywi-
stym (real-time war), w której telewizja stała się głównym źró-
dłem informacji nie tylko dla szerokiej publiki, ale też dla służb 
wojskowych i wywiadowczych zwaśnionych stron5. CNN po-
szerzał swoje wpływy, rozbudowując sieć stacji (powstały m.in. 
CNN Headline News, CNN International, CNN Money, 
hiszpańskojęzyczny CNN en Español &c.) i docierając do mi-
lionów odbiorców na różnych szerokościach geograficznych.

W październiku 1996 roku grupa Turner Broadcasting – ze 
swoimi stacjami pod marką CNN – stała się częścią koncernu 
TimeWarner, jednego z największych na świecie. Informacyj-
na siła CNN skłoniła badaczy do stworzenia określenia „CNN 
effeY” (tj. „efekt CNN”), które wyjaśniać miało wpływ ame-
rykańskiej stacji na to, jakie wydarzenia na świecie uznawane 
są za ważne przez międzynarodową opinię publiczną6. Dziś, 
rzecz jasna, wpływ na ustalanie hierarchii problemów jest dużo 
bardziej skomplikowany, między innymi ze względu na coraz 
większą konkurencję, zarówno ze strony nowych stacji infor-
macyjnych, jak i nowych mediów. W samych Stanach Zjedno-
czonych potężnym rywalem dla CNN stała się sieć FOX News, 
należąca do koncernu magnata medialnego Ruperta Murdo-
cha – News Corporation. Swoją siłę informacyjną ma też, nie 
od dziś, brytyjska korporacja publiczna BBC i jej stacja BBC 
World. Również w innych krajach i regionach świata zaczęto 
tworzyć kanały informacyjne, nadające w różnych językach, 
choć oczywistym jest dziś, że pierwszym językiem światowej 
komunikacji pozostaje angielski, jako efekt dominacji gospodar-
czej, militarnej i kulturalnej największej potęgi światowej, czyli 
Stanów Zjednoczonych, które przejęły schedę po imperialnej 
Wielkiej Brytanii. Dominacja ta widoczna jest także w global-
nym przepływie informacji i treści medialnych. Choć na fo-
rum UNESCO próbowano zredukować światowe dysproporcje 
– pod hasłem Nowego Światowego Porządku Informacyjnego                
i Komunikacyjnego7 – było raczej pewne, że pisemne deklaracje 
to za mało, zwłaszcza w obliczu protestów USA i Wielkiej Bry-
tanii, które nie zamierzały rezygnować ze swojej dominującej 
pozycji w myśl ideologii kojarzonej z komunistyczną wizją anty-
imperialną, jakże powszechną w propagandzie zimnowojennej.

Inicjatywa walki przeciw globalnej dominacji w dziedzinie 
przepływu informacji rodziła się jednak w różnych krajach                      
i regionach świata. W 1993 roku nadawcy publiczni z krajów 
europejskich założyli „paneuropejską” (a nawet wykraczającą 
dziś poza granice Europy, bo współtworzoną też m.in. przez 416

Sajna



nadawców z Afryki Północnej) stację telewizyjną EuroNews. 
Choć do inicjatywy tej nie przystąpiła BBC, europejska stacja 
powiększa swój zasięg, proponując publice europejski punkt 
widzenia na problemy kontynentalne i światowe. Także po-
szczególne kraje postanowiły pokazywać międzynarodowej pu-
bliczności świat ze swojej perspektywy – powstały zatem Fran-
ce24 (po wcześniejszych podobnych inicjatywach francuskich) 
czy np. Russia Today (a od sierpnia 2014 r. Ukraine Today, jako 
propagandowa przeciwwaga dla rosyjskiej „tuby” rządowej              
w obliczu wojny na wschodzie Ukrainy). Ważną rolę odgrywa 
też Deutsche Welle, podobnie jak inne europejskie media infor-
macyjne, zwłaszcza z krajów o dużym znaczeniu politycznym. 
Nie tylko jednak Europa ma swoje aspiracje. Wraz z odbudo-
wywaniem swojej potęgi gospodarczej i politycznej wzrasta 
znaczenie mediów w Chinach, które wysyłać mają w świat od-
powiednie przekazy (sterowane oczywiście przez chińskie wła-
dze), stąd też CCTV (China Central Television) stworzyła an-
gielskojęzyczny kanał informacyjny, a wcześniej w Hongkongu 
uruchomiono Phoenix Television, działającą na wzór CNN8. 
Podobne inicjatywy powstały w Indiach, Korei Południowej, 
RPA czy w Iranie, który również ma swoje aspiracje w polityce 
międzynarodowej. Poszczególne stacje mają różne formy dzia-
łalności, finansowania czy kontroli, choć łączy je chęć wpływu 
na kształtowanie obrazu świata, własnego kraju czy regionu,                          
w tym konfliktów międzynarodowych o różnym charakterze, 
w których są stronami.

Geneza Al Jazeery i TeleSUR

Telewizyjne stacje informacyjne o międzynarodowym zasięgu 
powstały także w krajach, które współtworzą wielkie światowe,             
a przynajmniej regionalne wspólnoty, takie jak arabska czy latyno-
ska. Choć wydaje się, że mają one ze sobą niewiele wspólnego, to 
jednak ich historycznym „spoiwem” pozostaje Hiszpania – kraj, 
w którym do dziś widoczne są wpływy arabskie (np. w architek-
turze czy w nazwach miast), jako efekt kilkusetletniej obecności 
Arabów na Półwyspie Iberyjskim, i który stał się „protoplastą” 
Ameryki Łacińskiej, a przynajmniej jej hiszpańskojęzycznej czę-
ści, czyli Hispanoameryki. Obydwie wspólnoty łączy też fakt 
zajmowania wielkiego obszaru, złożonego w obydwu przypad-
kach z wielu państw, zamieszkiwanego przez członków tychże 
wspólnot, którzy wprawdzie różnią się między sobą, ale powiąza-
ni są pewną kulturowo-historyczną więzią. Można wręcz mówić 417

TeleSUR                             

i Al Jazeera....



o osobnych cywilizacjach, do czego przekonuje m.in. Samuel 
Huntington w swoim znanym dziele o „zderzeniu cywilizacji”. 
Skupiając się jednak w dużej mierze na kwestiach religijnych, 
pisał o „cywilizacji islamskiej”, a nie arabskiej, natomiast „cy-
wilizację latynoamerykańską” kojarzy z cywilizacją zachodnią, 
której jest wytworem, chociaż wskazuje na jej odrębność, wy-
nikającą m.in. z tradycji autorytarnych9.

Obydwie wspólnoty (lub cywilizacje, jeśli zgodzić się z Hun-
tingtonem) cechują się zatem m.in. tradycjami autorytarnymi, 
choć w przypadku krajów arabskich procesy demokratyzacyj-
ne przebiegają trudniej niż w przypadku Ameryki Łacińskiej10. 
Wyjątek, oczywiście, stanowi komunistyczna Kuba, jednak           
w przypadku świata arabskiego demokratyczne rządy stanowią 
wyjątek od powszechnego autorytaryzmu, a dziś nawet rządów 
terrorystycznych (np. w postaci tzw. Państwa Islamskiego), 
które są w gruncie rzeczy efektem obalania dyktatur na rzecz 
nieudanej implementacji demokracji. Niemniej, także w kra-
jach arabskich zdarzają się „powiewy” liberalizmu, jak choć-
by w Katarze, gdzie w roku 1995 władzę przejął szejk Hamad 
bin Khalifa Al Thani. Zajął on miejsce po swoim ojcu, który 
wyjechał z kraju, po tym, jak został obalony wskutek zamachu 
stanu. Obierając liberalny kierunek reform, syn postanowił 
przekształcić kraj w liberalną monarchię konstytucyjną. Wpro-
wadził m.in. demokratyczne wybory lokalne, pozwalając jed-
nocześnie głosować kobietom, a w dalszej perspektywie prze-
widywał wolne wybory do parlamentu krajowego. Twierdził 
jednak, że do tego potrzebny był kanał telewizyjny, jako źró-
dło pluralistycznej informacji politycznej dla obywateli. Takim 
„otwartym” medium miała być właśnie Al Jazeera (arab. „Wy-
spa”) – symbol modernizującego się kraju pod rządami liberal-
nego emira, który już w 1995 roku podpisał dekret o utworzeniu 
niezależnego telewizyjnego kanału informacyjnego, na co rząd 
Kataru przeznaczył w 1996 roku 150 milionów dolarów pożycz-
ki. Dzięki technologii satelitarnej kanał ten mógł być odbierany 
nie tylko w tym małym państwie, ale także w innych krajach re-
gionu, co odpowiadało aspiracjom Kataru do odgrywania waż-
niejszej roli w polityce regionalnej11.

Podobne aspiracje mieli także założyciele latynoamerykań-
skiej telewizji TeleSUR (hiszp. „TelePołudnie”), która rozpo-
częła nadawanie 24 lipca 2005 roku, dokładnie w 222. rocznicę 
urodzin Simona Bolivara, znanego jako „Wyzwoliciel” Ame-
ryki Łacińskiej (a w zasadzie Hispanoameryki) spod jarzma 
kolonialnego. Siedziba stacji znalazła się w stolicy Wenezueli 418

Sajna



– Caracas (miejscu urodzenia Bolivara). Prezydent tego kraju, 
nieżyjący już Hugo Chávez, przy współpracy z innymi prezy-
dentami republik latynoskich, postanowił stworzyć telewizyj-
ny kanał satelitarny, który, wedle słów jego dyrektora general-
nego, Urugwajczyka Arama Aharoniana, miał odpowiadać na 
potrzebę „oglądania Ameryki Łacińskiej oczami Ameryki Ła-
cińskiej”12. Podobne argumenty pojawiają się przy wyjaśnianiu 
sensu powołania Al Jazeery – ma pokazywać problemy świata 
arabskiego oczami Arabów. W odróżnieniu jednak od katar-
skiego przypadku, powstanie TeleSUR wiązało się nie z demo-
kratyzacją, lecz jej częściowym ograniczeniem, przynajmniej             
w przekonaniu opozycji, której krytyczny przekaz wobec rzą-
dów Chaveza i jego następcy Nicolasa Maduro dominuje w ko-
mercyjnych mediach w Wenezueli.

Jak się jednak wydaje, więcej łączy Al Jazeerę z TeleSUR, niż 
dzieli: po pierwsze, obydwie stacje telewizyjne powstały jako 
kanały satelitarne, skierowane nie tylko do krajowej publiczno-
ści, lecz regionalnej, a potem globalnej. Po drugie, obydwa kana-
ły powstały z inicjatywy przywódców, kierujących państwami 
bogatymi w zasoby ropy naZowej, stąd w obydwu przypadkach 
mówi się o telewizjach finansowanych z „czarnego złota”. Jed-
nakże Al Jazeera ma charakter bardziej komercyjny, bazujący                                                                                                                   
w dużej mierze na dochodach z reklam. Po trzecie, obydwa ka-
nały zatrudniają dziennikarzy z różnych państw danej wspólno-
ty, co znaczy, że nie tylko kierują ofertę do międzynarodowej 
publiki, ale także w fazie produkcji treści stacje te mają charak-
ter międzynarodowy – wspólnotowy. Po czwarte, obydwie sta-
cje czerpią z doświadczeń i standardów zachodnich, w tym pół-
nocnoamerykańskich, zatrudniając m.in. byłych dziennikarzy 
BBC, CNN &c. Jednocześnie obydwie omawiane stacje mają 
być też regionalnymi alternatywami dla CNN i wizji zachod-
niej – albo też północnej, jeśli traktować Al Jazeerę i TeleSUR 
jako stacje reprezentujące globalne Południe, a właśnie taka 
sugestia pojawia się już w samej nazwie latynoamerykańskiej 
telewizji. Po piąte wreszcie, o czym była już mowa, obydwie 
stacje, które podjęły zresztą współpracę, choć nie do końca chy-
ba sformalizowaną, są efektem aspiracji ich przywódców do 
odgrywania ważniejszej roli w regionalnej polityce, a jednocze-
śnie formą przeciwstawienia się globalnej dominacji – nie tylko                           
w przepływie informacji – ze strony Stanów Zjednoczonych                                  
i – szerzej – Zachodu lub bogatej Północy (w zależności od kon-
cepcji analitycznej). W tym zakresie jednak są pewne różnice.

419

TeleSUR                             

i Al Jazeera....



TeleSUR i Al Jazeera 
a propaganda sprzeciwu wobec globalnej dominacji

Propaganda przeciwko globalnej dominacji jest w przypadku Te-
leSUR wyraźna, stanowi wręcz meritum działalności tej stacji, 
która powstała niejako w hołdzie „Wyzwolicielowi” Bolivarowi, 
do którego Hugo Chávez (a dziś Nicolás Maduro) nawiązywał                                     
w wielu swoich przemówieniach, zasiadając pod jego portre-
tem na prezydenckim fotelu. O ile Bolívar wyzwalał Hispano-
amerykę od imperium hiszpańskiego, o tyle Chávez wyzwalać 
miał Wenezuelę i Hispanoamerykę od imperium północnoame-
rykańskiego, które wprawdzie nie okupuje dzisiaj terytoriów 
republik latynoskich, ale uzależnia je od swojej potęgi ekono-
micznej – tak przynajmniej uważają lewicowi przywódcy la-
tynoscy, którzy wspierali Chaveza i współfinansują TeleSUR. 
Ta latynoska stacja uprawia propagandę antyimperialistyczną, 
antykapitalistyczną, a co za tym idzie – antyamerykańską. Stała 
się zatem tubą propagandową tzw. rewolucji boliwariańskiej, 
na której czele stać miał Hugo Chávez.

TeleSUR stara się być wprawdzie telewizją pluralistyczną, po-
kazującą wydarzenia z różnych perspektyw, lecz dokładniejsza 
analiza pokazuje ewidentne odchylenie propagandowe, wyraźne 
choćby w doborze gości i podejmowanej w dyskusjach tematy-
ce. Zapraszani są najczęściej przywódcy lewicowi lub reprezen-
tanci rządów z takich państw jak Boliwia, Ekwador czy Kuba, 
ale także „niezależni” wrogowie imperializmu USA. Jeśli poja-
wiają się obywatele tego ostatniego kraju, to zwykle są to kryty-
cy władz amerykańskich i polityki rządowej największej potęgi 
współczesnego świata. Dlatego też przed kamery TeleSUR za-
praszany jest np. znany naukowiec i działacz Noam Chomsky, 
który twierdzi, że wojskowe bazy amerykańskie w Kolumbii 
ograniczają suwerenność tego andyjskiego kraju; pojawiał się 
Muammar Kaddafi, mówiący o swoim sprzeciwie wobec świa-
ta rządzonego unilateralnie; występował prezydent Boliwii Evo 
Morales, nakłaniając do ściślejszej integracji państw latynoame-
rykańskich, co ma być bronią w walce z imperializmem, nato-
miast obalony w Hondurasie prezydent Manuel Zelaya przed 
kamerami TeleSUR żalił się, że Stany Zjednoczone chcą na-
rzucić w jego kraju wybory „w stylu Afganistanu czy Iraku”13. 
Przykładów podobnych wypowiedzi jest oczywiście wiele wię-
cej, a propaganda sprzeciwu wobec globalnej dominacji USA            
i imperialistycznej polityki tego kraju, zwłaszcza wobec państw 
Ameryki Łacińskiej, jest fundamentem polityki informacyjnej 420

Sajna



TeleSUR, która oczywiście informuje też o wydarzeniach spo-
łecznych, kulturalnych czy sportowych, ważnych dla publicz-
ności tej stacji.

W przypadku Al Jazeery propaganda sprzeciwu wobec global-
nej dominacji nie jest tak wyraźna, bo też Katar nie jest krajem 
ustosunkowanym wrogo wobec Stanów Zjednoczonych (po-
siadających w tej „ropnej” monarchii bazy wojskowe), a przy-
najmniej nie w takim wymiarze jak Wenezuela pod rządami 
Chaveza, a potem Maduro. Niemniej, świat arabski sytuowa-
ny jest dziś także w opozycji do Zachodu, choć liczne interesy 
gospodarcze czynią tę kwestię dość skomplikowaną. Chociaż                                                                                                           
w początkowej fazie Al Jazeera była pozytywnie przyjęta                     
w świecie zachodnim, w tym w Stanach Zjednoczonych, jako 
ostoja wolności słowa w autorytarnym świecie islamu, po ata-
kach terrorystycznych na USA 11 września 2001 r. obraz tej ka-
tarskiej stacji zmienił się diametralnie. Przestała być w oczach 
Amerykanów arabską „wyspą” wolności słowa, bo w jej pro-
gramach pojawiał się Osama bin Laden, prezentujący swoje sta-
nowisko jako szef terrorystycznej organizacji odpowiedzialnej 
za wspomniane wyżej zamachy. Mohamed Zayani – badacz ze 
Zjednoczonych Emiratów Arabskich i autor licznych publika-
cji na temat Al Jazeery – wykazuje „obsesję” USA na punkcie 
Al Jazeery i twierdzi, że panuje powszechne przekonanie wśród 
wielu zachodnich krytyków o antyzachodniej orientacji katar-
skiej stacji, która stać się miała platformą demagogii, dysponu-
jącą dziś większym wpływem na arabską opinię publiczną, niż 
meczety i islamskie szkoły14.

Wykazanie zatem wyraźnej propagandy sprzeciwu wobec 
globalnej dominacji w przypadku Al Jazeery wydaje się trud-
niejsze, choć sama idea powstania stacji sugeruje chęć walki                         
z hegemonią największej światowej potęgi. Katarska stacja sta-
ra się bowiem pokazywać wydarzenia regionalne i światowe                     
z własnej – arabskiej – perspektywy, co często traktowane jest 
właśnie jako sprzeciw wobec globalnej dominacji, zwłaszcza 
w sytuacji, gdy interesy świata arabskiego i zachodniego nie 
są zbieżne. Szczególnie silne spory dotyczyły relacji z wojny                 
w Afganistanie po zamachach z 11 września 2001 r. – 12 listopada 
tegoż roku biuro Al Jazeery w Kabulu zostało nawet zbombar-
dowane przez amerykańskie wojska (oficjalnie przez pomyłkę)15. 
Niezwykle ważnym tematem dla arabskiej publiczności jest 
oczywiście konflikt izraelsko-palestyński, przedstawiany przez 
Al Jazeerę z innej perspektywy, niż czynią to główne media                
w Stanach Zjednoczonych czy innych krajach Zachodu. Katarska 421

TeleSUR                             

i Al Jazeera....



stacja, mimo swoich zapewnień o bezstronności, oskarżana bywa              
o wspieranie Palestyńczyków, wzbudzanie złości wśród Ara-
bów czy o szerzenie antysemityzmu16.

Co zaś się tyczy samego obrazu Stanów Zjednoczonych, to 
trudno mówić o jednoznacznym przekazie prezentowanym przez 
Al Jazeerę, choć kraj ten jest częstym tematem wiadomości                                       
i programów publicystycznych. W bardzo popularnym poli-
tycznym talk-show pt. „Al Ittijah Al Muaakis” (Przeciwny kie-
runek), w którym dochodzi z reguły do ostrych starć pomiędzy 
przedstawicielami przeciwstawnych opcji ideologicznych, po-
dejmowano m.in. takie tematy, jak USA a demokracja w świe-
cie arabskim, interesy USA w Izraelu, demokracja a broń ma-
sowego rażenia, USA a Korea Północna &c.17 Przykładem dość 
ambiwalentnego stosunku do Stanów Zjednoczonych może 
być nowa (2014 rok) inicjatywa Al Jazeera English, czyli seria 
odcinków programu „Empire” („Imperium”) pt. „Hollywood: 
Chronicle of an Empire” („Hollywood: Kronika Imperium”), 
w której ukazana ma być globalna dominacja USA w przemyśle 
rozrywkowym i jego siła w kształtowaniu świadomości na te-
mat kultury czy społeczeństwa. Z całą pewnością, w przypadku 
Al Jazeery propaganda sprzeciwu wobec globalnej dominacji 
Stanów Zjednoczonych (i Zachodu/Północy) jest bardziej ukry-
ta, aniżeli w przypadku TeleSUR, gdzie jest ona jawna i wyra-
zista. Obydwie stacje starają się jednak zwiększać swój zasięg                                                                                                   
i dostosowywać się do zmieniających się technologii komuni-
kacyjnych.

Al Jazeera i TeleSUR jako kanały globalne i multimedialne

Po dekadzie budowania prestiżu i poszerzania zasięgu przede 
wszystkim wśród publiczności arabskojęzycznej regionu (naj-
większą popularność zdobywając w krajach Półwyspu Arab-
skiego, ale też w Jordanii czy Libanie, mniejszą zaś w krajach 
Maghrebu18), Al Jazeera postanowiła szukać zasięgu globalne-
go, tworząc angielskojęzyczną Al Jazeera International, która 
szybko zmieniła nazwę na Al Jazeera English. Wraz z posze-
rzaniem zasięgu technicznego, zaczęła zdobywać publiczność 
poza światem arabskim, oferując dość pluralistyczną wizję 
świata, uwzględniającą jednak przede wszystkim arabski punkt 
widzenia, ale także odpowiednio wysoką jakość techniczną                                    
i dziennikarską – w języku angielskim. TeleSUR, nadająca w 
języku hiszpańskim, dopiero w 2014 roku uruchomiła angiel-
skojęzyczną wersję swojej strony internetowej, ale, podobnie 422

Sajna



jak w przypadku katarskiej stacji, jej sygnał satelitarny docie-
ra do ponad stu krajów. Bogatsza jednak Al Jazeera tworzy, na 
wzór CNN, kanały międzynarodowe: Al Jazeera America, Al 
Jazeera Turk (w języku tureckim) czy Al Jazeera Balkans, nada-
jącą w językach byłej Jugosławii. Strona internetowa Al Jazeery 
jest dość bogata19, a jej aktywność na portalach społecznościo-
wych coraz większa, zwłaszcza na Twitterze i Facebooku20. Te-
leSUR ma również dość bogatą stronę internetową21, a jej obec-
ność na społecznościowych portalach wzrasta systematycznie 
przynajmniej od roku 2009, głównie na Twitterze22.

Obydwie stacje obecne są także na portalu YouTube, który – 
zdaniem Manuela Castellsa – stał się już największym medium 
komunikacji masowej na świecie23. TeleSUR przegrywa jednak 
konkurencję z Al Jazeerą, mając nieco ponad 80 tysięcy sub-
skrybentów (stan na 23 września 2014 r.)24. Kanały telewizji ka-
tarskiej cieszą się na YouTubie dużo większą popularnością: Al 
Jazeera arabskojęzyczna – ponad 635 tysięcy subskrybentów25, 
Al Jazeera English – ponad 612 tysięcy (stan na dzień 23 wrze-
śnia 2014 r.)26. Kanały YouTube z całą pewnością powiększa-
ją zasięg obydwu stacji, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, 
które częściej niż starsi korzystają z Internetu, a niekoniecznie 
dysponują dostępem do telewizji satelitarnej, zwłaszcza gdy są 
to osoby „mobilne”, poruszające się po świecie z mobilnymi 
urządzeniami, na które również Al Jazeera i TeleSUR oferują 
odpowiednie aplikacje. Obydwie stacje starają się dotrzymywać 
kroku technologicznemu rozwojowi w dziedzinie komunika-
cji, stając się prawdziwie multimedialnymi kanałami przeka-
zu, zdolnymi do zdobywania coraz szerszej publiczności, także 
wśród młodych pokoleń.

Podsumowanie

TeleSUR i Al Jazeera powstały w ramach światowego nurtu 
walki o pluralizm i niezależność informacyjną. Arabska stacja 
ma pokazywać problemy regionu i świata z perspektywy arab-
skiej, natomiast stacja latynoamerykańska – z perspektywy Ame-
ryki Łacińskiej. Pomimo pewnych różnic, liczne podobieństwa 
pomiędzy tymi stacjami oraz podobne cele pozwoliły im podjąć 
pewne formy współpracy dziennikarskiej. Choć obydwie stacje 
sprzeciwiają się, na różne sposoby – bardziej jawne lub ukryte – 
globalnej dominacji Stanów Zjednoczonych i – szerzej – Zacho-
du czy też globalnej Północy, to jednak budują swoją informa-
cyjną i propagandową siłę za pomocą „wynalazków” przejętych 423

TeleSUR                             

i Al Jazeera....



z Zachodu/Północy: korzystają ze sprawdzonych standardów 
dziennikarskich i nowoczesnych urządzeń technologicznych, 
nowych mediów powstałych w USA, ale także języków daw-
nych kolonizatorów (język hiszpański) czy późniejszych potęg 
imperialnych (język angielski). Z pewnością jednak przyczynia-
ją się także do budowania światowego pluralizmu w dziedzinie 
informacji i przekazu treści medialnych, o co wcześniej zabie-
gano m.in. na forum UNESCO.

przypisy

1. Z. Bajka, Historia mediów, Kraków 2008, s. 200-202.
2. Zob. R. Sajna, „Internet – złudzenie globalnej wolności słowa”, 

Transformacje Pismo interdyscyplinarne, 2007–8, nr 51-57, s. 266–81;              
J. Goldsmith, T. Wu, Who Controls the Internet? Illusions of a Bor-
derless World, New York 2006, 13-27.

3. Zob. R.Sajna, „Perpetuum mobile – od Kopernika i kalendarza cy-
klicznego Majów do komunikacji kosmicznej (&c.)”, Transformacje 
Pismo interdyscyplinarne, 2011, nr 68-69, s. 141-163.

4. J.N. Pelton, „Satellites as Worldwide Change Agents”, [w:] D.K. 
Thussu [red.], International Communication. A Reader, Abingdon-
-New York 2010, s. 13–35.

5. D.K. Thussu, International Communication. Continuity and Change, 
New York 2006, s. 135.

6. Zob. Th.L. McPhail, Global Communication. Theories, Stakeholders, 
and Trends, Malden-Oxford-Viooria 2006, s. 142–59.

7. Zob. „UNESCO 21st General Conference resolution on NWI-
CO oraz Recommendations from the MacBride Report 1980”, [w:] 
D.K. Thussu [red.], International Communication. A Reader, Abing-
don-New York 2010, s. 471–77.

8. Zob. S.L. Shirk, „Changing Media, Changing Foreign Policy”, [w:] 
S.L. Shirk [red.], Changing Media, Changing China, New York 2011, 
s. 225–52.

9. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2005, s. 16–75.
10. Zob. K. Brudzińska, „Democracy and Authoritarianism in Latin 

America”, [w:] Polityczne problemy Ameryki Łacińskiej, red. J. Kno-
pek, Toruń 2012, s. 19–46.

11. M. Zayani, „Introduoion – Al Jazeera and the Vicissitudes of the 
New Arab Mediascape”, [w:] M. Zayani [red.], The Al Jazeera Phe-
nomenon. Critical PerspeMives on New Arab Media, s. 11–4.

12. Zob. R. Sajna, Media w Hispanoameryce w perspektywie komuniko-
wania globalnego, Bydgoszcz 2013, s. 316–320. 

13. Ibidem, 320–33.
14. M. Zayani, „Arab Public Opinion in the Age of Satellite Televi-

sion: the Case of al-Jazeera”, [w:] E. Poole, J.E. Richardson [red.], 
Muslims and the News Media, s. 176–87.424

Sajna



15. Zob. E.Y. Bessaiso, „Al Jazeera and the War in Afghanistan: A De-
livery System or a Mouthpiece?”, [w:] M. Zayani [red.], The Al Ja-
zeera Phenomenon. Critical Perspe6ives on New Arab Media, s. 153–70.

16. Zob. M. Zayani, „Witnessing the Intifada: Al Jazeera’s Coverage 
of the Palestinian-Israeli ConfliV”, [w:] M. Zayani [red.], The Al Ja-
zeera Phenomenon. Critical Perspe6ives on New Arab Media, s. 171–82.

17. M.I. Ayish, „Media Brinkmanship in the Arab World: Al Jaze-
era’s «The Opposite DireVion» as a Fighting Arena”, [w:] M. Zay-
ani [red.], The Al Jazeera Phenomenon. Critical Perspe6ives on New 
Arab Media, s. 106–26. 

18. Zob. M. Zayani, Introdu6ion…, s. 4.
19. Zob. www.aljazeera.com.
20. Zob. Conne6 to Al Jazeera English on Social Media, http://www.aljaze-

era.com/aboutus/2011/05/201151811392948684.html [dostęp: 23.09.2014 r.].
21. Zob. www.telesurtv.net.
22. Zob. Únete, http://www.telesurtv.net/seccion/joinus/index.html 

[dostęp: 23 września 2014 r.].
23. M. Castells, Communication Power, New York 2009, s. 67.
24. Zob. YouTubeTeleSUr TV, http://www.youtube.com/user/tele-

surtv [dostęp: 23.09.2014 r.].
25. Zob. YouTube Al JazeeraArabic, http://www.youtube.com/user/

aljazeerachannel [dostęp: 23.09.2014 r.].
26. Zob. YouTube Al Jazeera English, http://www.youtube.com/

user/AlJazeeraEnglish [dostęp: 23.09.2014 r.]     .

TeleSUR                             

i Al Jazeera....


