VI Konwencja PTSM. Badanie polityki zagranicznej państwa
VI Ogólnopolska Konwencja
Polskiego Towarzystwa Studiów Międzynarodowych
Łódź, 9-10 listopada 2016
Celem VI Konwencji PTSM jest próba holistycznego ujęcia polityki zagranicznej. Z uwagi na złożoność materii naukowe refleksje podejmowane na Konwencji zostaną zestawione w dwóch głównych nurtach rozważań Uczestników.
Zakres tematyczny
W pierwszym z nich polityka zagraniczna będzie pojmowana jako swoisty fenomen, proces i zjawisko o określonej strukturze i funkcjach. Ta część dyskursu będzie zorientowana na próbie odpowiedzi na pytanie czym w istocie jest polityka zagraniczna.
Natomiast drugi nurt będzie stanowić próbę poszukiwania odpowiedzi na pytanie jak badać politykę zagraniczną. W tej części polityka zagraniczna będzie przedmiotem teoretycznych rozważań w tym także prób modelowania.
W zasygnalizowanym podziale merytorycznym naukowego dyskursu, który będzie przedmiotem Konwencji należy jednak mieć na względzie złożoność procesu, jakim jest polityka zagraniczna. Z jednej bowiem strony łączy on przenikającą się sferę wewnętrznej aktywności państwa z zewnętrzną,
w przypadku której z kolei istnieje konieczność uwzględnienia oddziaływania środowiska międzynarodowego, z drugiej natomiast rządzi się logiką i gramatyką działań o różnym charakterze – politycznym, ekonomicznym i kulturowym.
Mając na uwadze powyższe refleksje i wskazówki, w pierwszym z zasygnalizowanych nurtów dyskursu, w którym polityka zagraniczna rozumiana jest jako fenomen o charakterze procesualnym i przedmiotowo-podmiotowym, uwaga Uczestników koncentrować się będzie wokół trzech współzależnych elementów konstytuujących strukturalny jego charakter:
- Sferze motywacji, wartości i preferencji związanych z realizacją interesu. Konieczne przy tym jest rozróżnienie między subsystemowymi (państwowymi) uwarunkowaniami preferencji oraz systemowymi – wynikającymi z logiki funkcjonowania systemu międzynarodowego. Chodzi o preferencje takie jak: bezpieczeństwo, rozwój, tożsamość.
- Obszarze decydowania w polityce zagranicznej, rozumianego jako proces o charakterze sekwencyjnym, mających jednak charakter zmienny w czasie i przestrzeni, uzależniony od szeregu zmiennych zależnych i niezależnych, który wyklucza jego postrzeganie li tylko jako czarnej skrzynki czy racjonalnego aktora.
- Wymiarze implementacji decyzji, czyli praktycznej realizacji polityki zagranicznej, w tym doboru narzędzi, ich zmienności w czasie i elastyczności w zależności od stanu środowiska wewnętrznego i zewnętrznego państwa. Kluczowe będą tutaj kategorie: polityka bezpieczeństwa, polityka handlowa, polityka kulturalna, negocjacje, wszelkie formy dyplomacji, strategie międzynarodowe państw.
Drugi, wskazany nurt dyskursu, który stanowi próbę teoretycznego ujmowania polityki zagranicznej, w tym teorie i modele stosowane w badaniu polityki zagranicznej, pozwala oprzeć rozważania na dwóch metodologicznych założeniach:
- Uwzględnieniu jednego z głównych postulatów badawczych ostatnich lat czyli podejścia transdyscyplinarnego, zawierającego różne paradygmaty i toolboxy. Uczestnicy Konwencji mają świadomość trudności eksplanacyjnych w ramach pojedynczych teorii, stąd coraz częstsze odwoływanie się do eklektyzmu jako metody pogłębiającej adekwatność proponowanych modeli do złożoności otaczającej nas rzeczywistości.
- Operacjonalizacji omawianych czy proponowanych podejść teoretycznych. Bowiem tylko dowód w postaci analizy przypadków (case study), w którym zostanie zastosowane określone podejście czy paradygmat nadaje analizie w pełni naukowy charakter uwiarygadniając w praktyce przedstawioną propozycję badawczą.
Rada Programowa
Rada Programowa Konwencji:
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Bania
Dr hab. Adriana Dudek
Prof. dr hab. Edward Haliżak
Dr hab. prof. UŁ Małgorzata Pietrasiak
Prof. dr hab. Magdalena Śniadecka-Kotarska
Komitet organizacyjny
Komitet organizacyjny Konwencji:
Sylwia Piechocińska-Para
Dr Joanna Ciesielska-Klikowska
Dr Michał Stelmach
Dr Tomasz Kamiński